Prvá potrebná vec, ktorú si potrebujeme zariadiť je nejaká právna forma - pretože obchodnú činnosť nemôžeme vykonávať ako súkromná osoba - v podstate zrealizovaním objednávky vykonávame so zákazníkom automaticky kúpno predajnú zmluvu.
Najčastejšou právnou formou je výber z možnosti živnosť, spoločnosť s ručením obmedzeným, (s.r.o.) alebo akciová spoločnosť (a.s.).
Ak s podnikaním začíname, je pre nás pravdepodobne výhodnejšie začať formou živnosti. Vyžaduje si to menej vybavovania a nákladov na rozbeh, ako pri voľbe s.r.o.
Prvý rok sme pri živnostenskom oprávnení dokonca oslobodení od platenia odvodov do sociálnej poisťovne. Platiť si tam však môžeme samozrejme dobrovoľne. Povinnosť odvodov do sociálnej poisťovne sa potom prehodnocuje po roku.
Pokiaľ neprekročíme určitú sumu (ktorá sa zvykne meniť, preto je lepšie si vždy zistiť jej aktuálnu hodnotu) nemusíme platiť odvody do sociálnej poisťovne ani po ďalšie roky, pokým nám to bude takto vychádzať.
Ak už dnes vieme, že budeme mať veľké obraty, pravdepodobne výhodnejšou voľbou bude forma s.r.o.
Každá z týchto foriem má svoje výhody aj nevýhody a je viac menej špecifická pre každý typ podnikania. Takže sa nedá univerzálne povedať, ktorá je najvýhodnejšia, ale ak sme sa rozhodli, že vo svojom podnikaní budetm činní dlhodobo, lepšia verzia môže byť práve s.r.o. - aj kvôli tomu, že v s.r.o neručíme celým svojím majetkom - ako to býva pri živnosti.
Byrokracia - mnohým stačí započuť toto slovo a už im naskočí husia koža. Každý si väčšinou predstaví nepríjemného pracovníka, ktorý bazíruje na maličkostiach a komplikuje vybavovanie a okráda tým o čas.
Ale toto je možno len stereotyp zaužívaný ešte z minulých čias. Dnes to už nemusí platiť a dokonca nám na úradoch ochotne a radi pomôžu, poradia s rôznymi problémami a nakoniec budeme radi, že sme sa na nich obrátili.
Navyše, dnes je už doba modernizácie a väčšinu právnych náležitosti ohľadom vybavenia živnosti, či založenia firmy dokážeme vybaviť cez internet.
Ak sme si zvolili právnu formu, ktorá nám vyhovuje, potrebujeme sa zaregistrovať na živnostenskom a daňovom úrade, kde nám pridelia potrebné identifikačné údaje - IČO a DIČ. V prípade, ak sa rozhodneme stať platiteľom DPH, tak aj DIČ DPH.
Ďalej si potrebujeme zvoliť podnikateľské činnosti, ktoré ku činnosti potrebujeme. Pri internetovom predaji je to väčšinou maloobchodný predaj, prípadne kombinácia maloobchodný a veľkoobchodný predaj - konkrétny názov: Kúpa tovaru na účely jeho predaja konečnému spotrebiteľovi (maloobchod) alebo iným prevádzkovateľom živnosti (veľkoobchod).
Predmetov podnikania je mnoho a ideálne je, ak si hneď na začiatku zvolíme všetky, ktoré plánujete využívať - je to jednoduchšie a malo by to byť aj lacnejšie, ako keď si potom ku činnosti pridávame dodatočne ďalšie činnosti.
Ďalším krokom, ktorý musíme podniknúť, je registrácia do sociálnej a zdravotnej poisťovne, kde potom budeme mesačne platiť odvody. Výška sociálneho a zdravotného poistenia sa mení ročne - za posledné roky pravidelne stúpajúcou tendenciou.
Za posledných 5 rokov (ku dňu 25.9.2020) sa výška minimálnych odvodov do zdravotnej poisťovne zvýšila o 10,85 €/mesačne (130,20 €/ročne) a výška minimálnych odvodov do sociálnej poisťovne o 25,69 €/mesačne (308,28 €/ ročne).
Na výšku odvodov do sociálnej poisťovne má potom vplyv aj príjem z podnikania. Ak je príliš vysoký, zvyknú nám potom vypočítať aj vyššie odvody, takže sa naše mesačné výdavky môžu výrazne zvýšiť. Tieto podmienky a limity sa tiež často menia, väčšinou na ročnej báze - poisťovňa potom každý rok prepočítava na základe daňového priznania výšku našich odvodov.
Ďalší krok je účtovníctvo, vedenie a evidencia objednávok a vykonanie daňového priznania.
Táto povinnosť sa nevzťahuje iba na majiteľov internetových obchodov, ale na každého, kto sa rozhodol podnikať.
Pri živnosti si vystačíme s jednoduchým účtovníctvom, pri s.r.o. je potrebné podvojné účtovníctvo.
Ideálnym riešením je, ak by mal náš e-shop prepojenie priamo s účtovným programom. Uľahčí nám to prácu, aj keď takéto riešenie môže byť drahšie.
Každoročne musíme vykonať daňové priznanie, na základe ktorého sa počíta výška dane, ktorú potrebujeme odviesť, prípadne výška budúcich odvodov do sociálnej poisťovne.
Okrem toho, že chceme svojich zákazníkov informovať o produktoch, ktoré ponúkame, musíme mať na svojej internetovej stránke uvedené aj obchodné podmienky, informácie o ochrane osobných údajov a GDPR.
Našou povinnosťou je tiež informovať zákazníka o výslednej sume za vytvorenú objednávku, o spôsobe jej úhrady a platby a následne doručenia tovaru ku zákazníkovi.
S tým súvisia aj prípadné reklamácie, výmena tovaru, vrátenie tovaru alebo odstúpenie od zmluvy zo strany zákazníka. Na našej stránke by mali byť tieto údaje prehľadné a dostupné tak, aby sa k nim zákazník mohol jednoducho dostať.
Obchodné podmienky by mali obsahovať tieto body:
5 užitočných rád k e-shopu na záver:
Ak sa teda rozhodneme podnikať na internete formou internetového predaja, neriaďme sa vždy len tým, čo je z právneho hľadiska nutné.
Skúsme svoj e-shop prispôsobiť hlavne ľudsky, prehľadne a zrozumiteľne.
Vyžaduje si to viac námahy a úsilia, ale skôr či neskôr uvidíme, že sa táto investícia vráti aj s úrokmi v podobe lojálnych zákazníkov.