Klientská Zóna
Blog -> Vedeli ste aké právne náležitosti potrebujete vybaviť pre fungovanie e-shopu?


Upraviť novinku
12.10.2020   |
overenyshop-sk

Vedeli ste aké právne náležitosti potrebujete vybaviť pre fungovanie e-shopu?


Ak sa rozhodneme pre podnikanie na internete, prípadne ak chceme rozšíriť svoju kamennú predajňu o internetový predaj, pravdepodobne sa nám hodia informácie o tom, aké právne náležitosti sú potrebné ku chodu internetového obchodu.

Prvá potrebná vec, ktorú si potrebujeme zariadiť je nejaká právna forma - pretože obchodnú činnosť nemôžeme vykonávať ako súkromná osoba - v podstate zrealizovaním objednávky vykonávame so zákazníkom automaticky kúpno predajnú zmluvu.

Akú právnu formu zvoliť pre svoje podnikanie?

Najčastejšou právnou formou je výber z možnosti živnosť, spoločnosť s ručením obmedzeným, (s.r.o.) alebo akciová spoločnosť (a.s.).

 

Ak s podnikaním začíname, je pre nás pravdepodobne výhodnejšie začať formou živnosti. Vyžaduje si to menej vybavovania a nákladov na rozbeh, ako pri voľbe s.r.o.

 

Prvý rok sme pri živnostenskom oprávnení dokonca oslobodení od platenia odvodov do sociálnej poisťovne. Platiť si tam však môžeme samozrejme dobrovoľne. Povinnosť odvodov do sociálnej poisťovne sa potom prehodnocuje po roku.

Pokiaľ neprekročíme určitú sumu (ktorá sa zvykne meniť, preto je lepšie si vždy zistiť jej aktuálnu hodnotu) nemusíme platiť odvody do sociálnej poisťovne ani po ďalšie roky, pokým nám to bude takto vychádzať.

 

Ak už dnes vieme, že budeme mať veľké obraty, pravdepodobne výhodnejšou voľbou bude forma s.r.o.

 

Každá z týchto foriem má svoje výhody aj nevýhody a je viac menej špecifická pre každý typ podnikania. Takže sa nedá univerzálne povedať, ktorá je najvýhodnejšia, ale ak sme sa rozhodli, že vo svojom podnikaní budetm činní dlhodobo, lepšia verzia môže byť práve s.r.o. - aj kvôli tomu, že v s.r.o neručíme celým svojím majetkom - ako to býva pri živnosti.

Aký je ďalší postup, ak sme si zvolili právnu formu?

 

Byrokracia - mnohým stačí započuť toto slovo a už im naskočí husia koža. Každý si väčšinou predstaví nepríjemného pracovníka, ktorý bazíruje na maličkostiach a komplikuje vybavovanie a okráda tým o čas.

Ale toto je možno len stereotyp zaužívaný ešte z minulých čias. Dnes to už nemusí platiť a dokonca nám na úradoch ochotne a radi pomôžu, poradia s rôznymi problémami a nakoniec budeme radi, že sme sa na nich obrátili.

 

Navyše, dnes je už doba modernizácie a väčšinu právnych náležitosti ohľadom vybavenia živnosti, či založenia firmy dokážeme vybaviť cez internet.

 

Ak sme si zvolili právnu formu, ktorá nám vyhovuje, potrebujeme sa zaregistrovať na živnostenskom a daňovom úrade, kde nám pridelia potrebné identifikačné údaje - IČO a DIČ. V prípade, ak sa rozhodneme stať platiteľom DPH, tak aj DIČ DPH.

 

Ďalej si potrebujeme zvoliť podnikateľské činnosti, ktoré ku činnosti potrebujeme. Pri internetovom predaji je to väčšinou maloobchodný predaj, prípadne kombinácia maloobchodný a veľkoobchodný predaj - konkrétny názov: Kúpa tovaru na účely jeho predaja konečnému spotrebiteľovi (maloobchod) alebo iným prevádzkovateľom živnosti (veľkoobchod).
Predmetov podnikania je mnoho a ideálne je, ak si hneď na začiatku zvolíme všetky, ktoré plánujete využívať - je to jednoduchšie a malo by to byť aj lacnejšie, ako keď si potom ku činnosti pridávame dodatočne ďalšie činnosti.

Registrácia do sociálnej a zdravotnej poisťovne:

Ďalším krokom, ktorý musíme podniknúť, je registrácia do sociálnej a zdravotnej poisťovne, kde potom budeme mesačne platiť odvody. Výška sociálneho a zdravotného poistenia sa mení ročne - za posledné roky pravidelne stúpajúcou tendenciou.

Za posledných 5 rokov (ku dňu 25.9.2020) sa výška minimálnych odvodov do zdravotnej poisťovne zvýšila o 10,85 €/mesačne (130,20 €/ročne) a výška minimálnych odvodov do sociálnej poisťovne o 25,69 €/mesačne (308,28 €/ ročne).

Na výšku odvodov do sociálnej poisťovne má potom vplyv aj príjem z podnikania. Ak je príliš vysoký, zvyknú nám potom vypočítať aj vyššie odvody, takže sa naše mesačné výdavky môžu výrazne zvýšiť. Tieto podmienky a limity sa tiež často menia, väčšinou na ročnej báze - poisťovňa potom každý rok prepočítava na základe daňového priznania výšku našich odvodov.

Účtovníctvo, dane, faktúry - bez čoho sa nezaobíde žiadne podnikanie:

Ďalší krok je účtovníctvo, vedenie a evidencia objednávok a vykonanie daňového priznania.

 

Táto povinnosť sa nevzťahuje iba na majiteľov internetových obchodov, ale na každého, kto sa rozhodol podnikať.

Pri živnosti si vystačíme s jednoduchým účtovníctvom, pri s.r.o. je potrebné podvojné účtovníctvo.

Ideálnym riešením je, ak by mal náš e-shop prepojenie priamo s účtovným programom. Uľahčí nám to prácu, aj keď takéto riešenie môže byť drahšie.

 

Každoročne musíme vykonať daňové priznanie, na základe ktorého sa počíta výška dane, ktorú potrebujeme odviesť, prípadne výška budúcich odvodov do sociálnej poisťovne.

Čo je to informačná povinnosť e-shopov:

Okrem toho, že chceme svojich zákazníkov informovať o produktoch, ktoré ponúkame, musíme mať na svojej internetovej stránke uvedené aj obchodné podmienky, informácie o ochrane osobných údajov a GDPR.

 

Našou povinnosťou je tiež informovať zákazníka o výslednej sume za vytvorenú objednávku, o spôsobe jej úhrady a platby a následne doručenia tovaru ku zákazníkovi.

 

S tým súvisia aj prípadné reklamácie, výmena tovaru, vrátenie tovaru alebo odstúpenie od zmluvy zo strany zákazníka. Na našej stránke by mali byť tieto údaje prehľadné a dostupné tak, aby sa k nim zákazník mohol jednoducho dostať.

 

Obchodné podmienky by mali obsahovať tieto body:

 

  • názov, obchodné meno a sídlo, ak ide o právnickú osobu
  • meno, miesto podnikania a adresu bydliska ak ide o fyzickú osobu
  • právnu formu právnickej osoby
  • identifikačné číslo, ak je pridelené
  • adresu elektronickej pošty a telefónne číslo
  • názov a adresu orgánu dohľadu, ktorému vaša činnosť podlieha

 

5 užitočných rád k e-shopu na záver:

 

  1. Voľba vhodného podnikateľského zámeru a tovaru, ktorý plánujeme predávať. S tým súvisí aj prieskum trhu, konkurencia, dodávatelia a vaša cieľová skupina.
  2. Voľba právnej formy - na začiatok je možno výhodnejšie zvoliť živnosť a po roku alebo dvoch prejsť na s.r.o.
  3. Reálne očakávania - nečakajme, že práca s e-shopom vždy musí byť zlatá baňa hneď od začiatku. Samozrejme sú aj prípady, keď je produkt natoľko jedinečný, že sa takpovediac predáva sám. Ale je potrebné počítať aj s určitými počiatočnými nákladmi, kým sa internetový predaj rozbehne a s tým súvisí aj internetový marketing.
  4. Dbajme na aktualizáciu obchodných podmienok - práve na tých si zvykne ulahodiť akákoľvek kontrola. Majme vždy obchodné podmienky aktuálne - a zároveň by mali byť vždy online k dispozícii aj všetky predchádzajúce verzie obchodných podmienok.
  5. Odporúčanie - majme na svojom e-shope vždy vhodne a kompletne vyplnené kontaktné údaje. Z právneho hľadiska možno niektoré údaje zverejniť nemusíme, ale pre zákazníka nie je nič odrádzajúcejšie, ako keď sa na stránke márne snaží nájsť telefonický, či e-mailový kontakt. Niektoré e-shopy uvádzajú iba kontaktné formuláre, na ktoré nám ani nik neodpovie. Horšie to je v prípadoch, ak sa jedná o produkt, ktorý nevieme nikde inde nájsť a potrebujeme ho.
  6. Obchodné podmienky môže byť vhodné dať vypracovať skúsenému právnikovi - pretože je veľmi veľa špecifických náležitostí, ktoré by mali spĺňať. Pre laika to môže byť zbytočne namáhavá a zdĺhavá práca, ktorá v konečnom dôsledku aj tak nemusí zabrániť zbytočným komplikáciám a riziku pokút za nesprávne obchodné podmienky.

 

Ak sa teda rozhodneme podnikať na internete formou internetového predaja, neriaďme sa vždy len tým, čo je z právneho hľadiska nutné.

 

Skúsme svoj e-shop prispôsobiť hlavne ľudsky, prehľadne a zrozumiteľne.

 

Vyžaduje si to viac námahy a úsilia, ale skôr či neskôr uvidíme, že sa táto investícia vráti aj s úrokmi v podobe lojálnych zákazníkov.

 




Máte záujem?
Vyplňte náš online formulár.

SME TU PRE VÁS NONSTOP
Infolinka: 0948 737 744
e-mail: info@overenyshop.sk
Certifikácia
e-shopu




Kompletné VOP a reklamačný poriadok na mieru. Obdržíte aj ročnú certifikáciu a potvrdenie o bezchybnosti Vášho obchodu.

Pravidlá
certifikácie




Všetky pravidlá, ktoré musí E-shop pred certifikáciou spĺňať, aby mu mohol byť udelený certifikát kvality eshopu.

Vypracovanie
VOP a RP




Prevádzkujúci E-shop potrebuje aby mal vypracované Všeobecné obchodné podmienky a Reklamačný poriadok.

Stiahnite si
dokumenty




Dokumentácia vhodná pre vlastníkov E-shopu a ich klientov