Klientská Zóna
Blog -> Ako prebieha platba na dobierku?


24.11.2016   |
overenyshop.sk

Ako prebieha platba na dobierku?


Ak rozbiehate vlastný e-shop pravdepodobne sa vám zíde vedieť ako funguje dobierka, ako funguje posielanie tovaru na dobierku, koľko vás to bude stáť a aké sú ne/výhody dobierky.

Ako prebieha platba na dobierku

 

Ak odosielate tovar na dobierku, peniaze za váš tovar prípadne aj poštovné uhrádza príjemca až pri doručení doručovacou spoločnosťou (anglický preklad COD – cash on delivery - platba pri prevzatí). Ak si teda zákazník objedná tovar na dobierku, nedostanete platbu vopred.

Aby ste vo vašom e-shop sprístupnili možnosť platby na dobierky budete musieť využívať službu prepravcu (ak nedisponujete vlastnou dopravnou službou). Dobierka je v podstate príplatková služba, ktorú si môžete objednať k odoslaniu listovej alebo balíkovej zásielky. Najčastejšie sa využíva pri službách Slovenskej pošty, no výnimkou nie sú ani kuriérske spoločnosti.

Výhody dobierky

Dobierka ponúka mnoho výhod tak ako pre vás ako predávajúceho, tak aj pre kupujúcich. Z vášho pohľadu je výhodné, že zákazníkovi dáte možnosť platby, ktorý stále patrí medzi najobľúbenejšie formy dopravy a platby a možno aj to bude dôvod prečo vykoná objednávkupráve vo vašom obchode. Zákazníci si radi vyberajú spôsob platby na dobierku, pretože nemusia platiť vopred, ale až pri prevzatí tovaru.

Nevýhody a riziká dobierky

Dobierka má však aj svoje úskalia. Jedným z nich je, že zákazníci niekedy svoj tovar neprevezmú. Tovar sa vám tak vráti späť, avšak poplatky na poštovné vám nikto nevráti. Ak prevádzkujete e-shop určite musíte s týmto rizikom počítať a započítať ho do cien tovaru alebo poštových služieb.Okrem poštovného za zaslanie si pošta zaúčtuje aj poplatok za vrátenie zásielky, a to v cene za doporučený list v najnižšej hmotnostnej kategórii a v príslušnej triede.

Pre zákazníka môže byť pri dobierke nevýhodné, že kým dobierku neprevezme a nezaplatí, nemôže sa presvedčiť, či je v balíku naozaj tovar, ktorý si skutočne objednal. Riziku sa dá vyhnúť len nákupom cez oficiálny e-shop. Horšie je to v prípade nákupu cez bazáre, kedy len ťažko predajcu nájdete a skontaktujete.

 

 

Odoslanie tovaru na dobierku prostredníctvom Slovenskej pošty

Ak si zákazník objedná tovar na dobierku, postupujete ako pri odosielaní bežnej listovej alebo balíkovej zásielky. Objednávku môžete odoslať buď ako listovú zásielku alebo ako balík v závislosti od rozmerov a hmotnosti.

Ak hmotnosť balíka nepresahuje 2 kilogramy, nie je väčší ako 90 cm a jeho rozmery dĺžka + šírka + hrúbka a zároveň najdlhší rozmer nepresahujú 60cm môžete tovar odoslať ako listovú zásielku. Ak zabalený tovar nespĺňa tieto predpoklady, musí byť odoslaný ako balík.

Proces odoslania je pomerne jednoduchý. Stačí keď tovar zabalíte, označíte a následne vyplníte buď elektronický podací hárok alebo klasický podací hárok na pošte. Zásielku odnesiete na poštu, nadiktujete číslo podacieho hárku a zaplatíte poštovné. K cene tovaru si je potrebné pripočítať aj cenu dobierky. Dajte si pozor nato, aby ste uviedli takú cenu, akú ste uviedli na stránke vášho e-shopu a s ktorou odoslaním objednávky zákazník súhlasil.

Následne pošta doručí zásielku príjemcovi, teda zákazníkovi a ten uhradí sumu tovaru, pošty a dobierky pošte. Tá vám potom peniaze pošle buď na účet alebo vám doručí poštový poukaz a peniaze si vyzdvihnete na pošte, podľa toho, čo ste si zvolili v podacom hárku.

Doklady o zaplatení

Pri platbe na dobierku nie je potrebné, aby ste zákazníkovi vystavovali pokladničný blok z registračnej pokladnice, prípadne iný pokladničný doklad. Vašim dokladom o zaplatení bude výpis z bankového účtu a zákazník dostane doklad o zaplatení od pošty. Rovnaké podmienky platia aj ak si zákazník objednáva tovar“na firmu”.

Dobierka pri odoslaní kuriérom

Na Slovensku pôsobí viacero kuriérskych poskytovateľ a každý z nich si určuje svoje špecifické podmienky. Fungujú však na rovnakom princípe ako Slovenská pošta.

Ako vypočítať sumu dobierky

O príplatku za dobierku ako aj o jeho cene musíte zákazníka informovať a uviesť na webstránke, a to ešte pred vytvorením objednávky. Zákazník musí príplatok za dobierku vidieť aj v sumáre objednávky, v potvrdení objednávky a tiež vo faktúre.

V prípade Slovenskej pošty je príplatok za dobierku od 0,70 až do 1,10 EUR v závislosti od typu zásielku, čiže či ide o prvú alebo druhú triedu, v závislosti od toho, či použijete elektronický podací hárok alebo klasický poštový a či vám peniaze budú odoslané na účet alebo na adresu. Ak použijete elektronický podací hárok zaplatíte menej. 

Napríklad ak odosielate zákazníkovi tovar v sume 10 eur a hmotnosť zásielky je 500 gramov. A odosielate mu ho ako listovú zásielku prvej triedy doporučene, poštovné za túto zásielku bude v sume 1,8 eur.

Ak vezmeme do úvahy, že si vyberiete možnosť podať podací hárok elektronicky a peniaze si necháte poslať na účet, príplatok za dobierku bude 0,70 eur. Vy na pošte zaplatíte poštovné s dobierkou spolu 2.50. V zákazníkovej objednávke ste uviedli cenu poštovného 2 euráa príplatok za dobierku 1.50 eur. Zákazník teda pri prevzatí zaplatí 10 eur za tovar + 2 eurá poštovné + 1.50 eur za dobierku, teda spolu 13.50.




Máte záujem?
Vyplňte náš online formulár.

SME TU PRE VÁS NONSTOP
Infolinka: 0948 737 744
e-mail: info@overenyshop.sk
Certifikácia
e-shopu




Kompletné VOP a reklamačný poriadok na mieru. Obdržíte aj ročnú certifikáciu a potvrdenie o bezchybnosti Vášho obchodu.

Pravidlá
certifikácie




Všetky pravidlá, ktoré musí E-shop pred certifikáciou spĺňať, aby mu mohol byť udelený certifikát kvality eshopu.

Vypracovanie
VOP a RP




Prevádzkujúci E-shop potrebuje aby mal vypracované Všeobecné obchodné podmienky a Reklamačný poriadok.

Stiahnite si
dokumenty




Dokumentácia vhodná pre vlastníkov E-shopu a ich klientov