Klientská Zóna
Blog -> Dobierka versus online platby kedysi a dnes. Ako sa vyvíja tento "súboj titanov" na Slovensku?


30.07.2015   |
overenyshop.sk

Dobierka versus online platby kedysi a dnes. Ako sa vyvíja tento "súboj titanov" na Slovensku?


My Slováci sa radi takmer so všetkým porovnáme so zvyškom sveta. Podľa nás je to super. Niekedy nám to porovnávanie síce nastaví nepríjemné zrkadlo (ako v prípade posledných MS v hokeji), ale ak sa vieme poučiť a aplikovať pozitívne zmeny do ďalšej práce, sme na dobrej ceste. V hokeji sme síce zopár rokov zaspali dobu, ale ako je to s trendami v platení v online biznise? Sme o krok vpred pred ostatnými, alebo nás konkurencia, resp. zahraničie poráža kvalitou svojich služieb? A hlavne: Ponúkajú e-shopy dostatočný komfort zákazníkom pri platení za tovar?

Miniexkurzia históriou slovenských e-shopov.
Zmeny v online platení si za posledných niekoľko rokov prešli veľkými zmenami. Pozrime sa cca 20 rokov dozadu, kedy vznikali vo svete i na Slovensku prvé e-shopy. Čo sa týka komfortu platby a iných služieb, nebola to veru žiadna sláva. E-shopy neboli celkom tak obchodmi, ale skôr online katalógmi, kde si zákazník pozrel produkt a v dosť zložitom nákupnom procese ho objednal. Dodacia doba bola v lepšom prípade tak týždeň, balík vám prišiel na poštu, následne ste zaplatili dobierku a boli ste radi, že sa v balíku nachádzalo to, čo ste si objednali. Len ťažko si je predstaviť, že by ste služby takéhoto e-shopu využili aj v súčasnosti, však?

Apple store v roku 1996

zdroj:www.socialmediasonar.com

Zostaňme stále na Slovensku, ale presuňme sa v histórií kúsok dopredu, do roku 2000. O tom, ako vyzeral slovenský e-commerce, dostatočne vypovedá prieskum Hospodárskych novín zo 17.10 2000. Medzi najväčšie problémy nákupu cez internet, považovali respondenti:

- tovar nedoručený, doručený zlý tovar, tovar doručený v inom termíne, neskoro doručený tovar
- príliš dlhý/zložitý proces nákupu – (pozn. aut.: nie je to náhodou stále problém e-shopov aj v roku 2015?)
- zamrznutie siete
- pohyb vo virtuálnej predajni
- vyhľadávanie obchodu na sieti
- úzky sortiment
- nepresný popis služieb a tovaru

Nakupovanie cez internet bolo v tomto období spojené s veľkou dávkou nedôvery zo strany zákazníkov, ktorí mali často zlé skúsenosti. Internet na Slovensku ako zdroj príjmov v jeho počiatku využívali z časti špekulanti a neseriózni podnikatelia, ale najmä firmy, ktorým chýbala akákoľvek skúsenosť v online biznise a ponúkali nedostatočné služby.Pretrvávajúca nedôvera úzko súvisela aj s výberom spôsobu platby. Žiaľ neexistujú presné štatistiky, ale podľa dostupných informácií približne 95% objednávok platili zákazníci prostredníctvom dobierky. Ľudia sa jednoducho báli zaplatiť dopredu za "mačku vo vreci."

Na toto, z dnešného pohľadu divoké obdobie, si spomína aj spoluzakladateľ a súčasný CEO najúspešnejšieho slovenského online kníhkupectva martinus.sk, Michal Meško:

„Dôležité bolo skôr učiť ľudí vôbec nakupovať cez internet a pomaličky budovať dôveru. Bol to naozaj dlhý proces a pamätám si na momenty, kedy sme museli zákazníkov presviedčať, že im v balíku naozaj pošleme knihy a nie kamene."

Slovensko sa po roku 2001 dynamicky „internetizovalo“. Pokrytie stúpalo, cena za pripojenie klesala. Z prieskumu agentúry Gfk Slovakia z roku 2005 vyplýva, že internet v tom čase využívalo približne 40% populácie nad 15 rokov. Obchodníci vycítili šancu, stále vznikali nové e-shopy.

Prvý zlom nastal približne v rokoch 2006-2007. Na online trh výraznejšie vstupujú značky/obchody, ktoré stabilne pôsobili v "offlajne" a svoje aktivity presúvajú aj do online prostredia, ktoré neustále rástlo. V tomto období vznikajú aj mnohé ďalšie e-shopy, ktoré sa úspešne etablovali a fungujú dodnes. Toto obdobie zo sebou prinieslo aj nárast kvality. Väčší výber tovaru, rýchlejší spôsob doručenia a rozšírené možnosti platby. Dobierka bola s približne 75 % stále v tomto období dominantná. Zákazníci sa postupne začínajú zoznamovať aj s inými spôsobmi platby - úhradou dopredu na účet e-shopu, skrz online platobné tlačidlá bánk, či prostredníctvom svojej karty. Dôvod, prečo ľudia využívali platby kartou bol podľa predsedu Združenia pre bankové karty Slovenskej republiky, Ivana Kubaša, jednoduchý:

„Platbu kartou v e-shope spotrebitelia vyhľadávajú, lebo im prináša niekoľko benefitov naraz. Najväčšou výhodou je rýchly, jednoduchý a bezpečný nákup. Zlom určite nastal s rozvojom e-shopov a neskôr on-line platobných portálov."

Platby kartou sú stále obľúbenejšie.

zdroj: http://info.mkmdistribution.com

Rok 2009 bol takisto zaujímavý. Finančná kríza na celom svete priniesla recesiu. Slovenské e-shopy podľa slov výkonného riaditeľa Slovenskej asociácie pre elektronický obchod, Ing. Jozefa Dvorského, zaznamenali paradoxne nárast:

„V tomto období začali spotrebitelia klásť omnoho väčší dôraz na cenu nakupovaných tovarov a služieb a vo väčšej miere ako kedykoľvek predtým začali využívať internet na porovnávanie cenovej hladiny a následne aj na nákupy v internetových obchodoch. Tento typ obchodov dokázal pružnejšie reagovať na novú situáciu na trhu a ponúknuť výhodnejšie cenové relácie. Kríza vlastne predstavovala pre internetový obchod určitý druh pozitívneho impulzu. Napriek všeobecnej neistote počet objednávok v internetových obchodoch stúpol v roku 2009 takmer o 30%."

Michal Truban, spoluzakladateľ a CEO najväčšieho poskytovateľa webhostingu na Slovensku, websupport.sk, považuje roky 2010-2012 aj z pohľadu zvýšeného počtu registrovaných stránok, za ďalšiu dôležitú fázu boomu e-commerce na Slovensku, ktorá podľa jeho slov trvá dodnes a potenciál rastu má stále veľký.

Konkurencie je stále viac...
S narastajúcim počtom e-shopom sa logicky zvyšuje konkurencia a tá so sebou priniesla okrem nižších cien aj skvalitňovanie služieb. Už dávno neplatí, že najnižšia cena znamená najviac zákazníkov. Úspešné e-shopy pochopili, že prvoradým cieľom je spokojný zákazník, obslúžený komfortne a rýchlo. Len takýto zákazník sa do obchodu znova a rád vráti, v tom najlepšom prípade odporučí e-shop svojím známym. Podľa môjho názoru je pochopenie tejto stratégie kritickým bodom, v ktorom si e-shopy vyberajú svoj budúci osud. Som presvedčený, že ak si e-shopy osvoja túto filozofiu, dokážu dlhodobo a udržateľne rásť. Jednou z požiadaviek, ktoré so sebou dnešná doba priniesla, je umožnenie dostatočného komfortu platenia v e-shopoch, ktorý je nevyhnutnou súčasťou optimalizácie nákupného košíka.

Ako vyzerá komfortná platba v podaní martinus.sk

 

zdroj: martinus.sk

Aké sú trendy v súčasnosti?

Celosvetový trend v platobnom styku je jasný – vyhrávajú bezhotovostné transakcie. Ľudia uprednostňujú čoraz viac tento spôsob platby aj v online prostredí. Dôkazom sú štatistiky bánk, ktoré zaznamenávajú neustály nárast online transakcií, čo potvrdzuje aj hovorkyňa Tatra banky, Zuzana Povodová:

„Od roku 2005 rastie, priemerné tempo prírastku celkového obratu zrealizovaného cez službu TatraPay za posledných 10 rokov dosiahlo hodnotu vyše 33 %. Keď porovnáme tempo prírastku počtu a objemu transakcií, dochádza k rastu priemernej výšky jednej transakcie a teda sa všeobecne dôvera spotrebiteľov v online nákupy neustále zvyšuje."

Dôvodov je niekoľko. V prvom rade sa online trh dostatočne vyčistil od nepoctivých hráčov, čo malo za následok zvýšenú dôveru v e-shopy. Ing, Jozef Dvorský zo SAEC-u odhaduje, že z približne 8000 slovenských e-shopov je tých nepoctivých minimum a majú krátku životnosť. Za problém skôr považuje nižšie právne povedomie e-shopov, ktorí často nepoznajú legislatívne prostredie vytvorené pre fungovanie e-shopov.

Porovnávače cien ako Heureka či Pricemania taktiež prispeli k tomu, že trh je prehľadnejší. Zákazníci majú možnosť dozvedieť sa o e-shopoch cez referencie a skúsenosti nakupujúcich. V neposlednom rade - zákazníci považujú dobierku za menej pohodlnú. Ľudia pri sebe nosia stále menej hotovosti, stáva sa, že si objednávajú tovar rádovo v stovkách eur.

Progres a zmeny v spôsobe platenia sa na Slovensku najvýraznejšie menili posledných 4-5 rokov. Na porovnanie v roku 2010 mala dobierka podiel približne 65% a platby prevodom spolu s platbami kartou približne 25%. V roku 2015 je podľa priebežných informácií, ktoré zbierame od e-shopov, podiel dobierky približne 50%, platby prevodom a platby kartou dosahujú takmer 40%. Tento trend pokračuje a viac menej kopíruje smerovanie českého e-commerce, ktorý je od toho slovenského rozvinutejší. V súčasnosti je už dobierka v českých e-shopoch v úzadí, dominujú platby cez internetbanking a platby kartou, o ktorých nárast sa postarali platobné brány, ktoré sa etablovali na českom e-commerce trhu skôr ako na Slovensku a to približne v roku 2010. Ak by sme zašli ďalej, v najrozvinutejších krajinách ako USA a Nemecko je problém nájsť e-shop, ktorý posiela tovar na dobierku. Čo myslíte, budeme nasledovať tento trend? Určite áno. Práve platobné brány ako Besteron predstavujú v biznise nie tak často vídanú win-win situáciu. Lacnejšie, rýchlejšie a komfortnejšie riešenie ako pre e-shop tak aj pre zákazníka. Ale o tom snáď nabudúce..

Autor článku: besteron.sk




Máte záujem?
Vyplňte náš online formulár.

SME TU PRE VÁS NONSTOP
Infolinka: 0948 737 744
e-mail: info@overenyshop.sk
Certifikácia
e-shopu




Kompletné VOP a reklamačný poriadok na mieru. Obdržíte aj ročnú certifikáciu a potvrdenie o bezchybnosti Vášho obchodu.

Pravidlá
certifikácie




Všetky pravidlá, ktoré musí E-shop pred certifikáciou spĺňať, aby mu mohol byť udelený certifikát kvality eshopu.

Vypracovanie
VOP a RP




Prevádzkujúci E-shop potrebuje aby mal vypracované Všeobecné obchodné podmienky a Reklamačný poriadok.

Stiahnite si
dokumenty




Dokumentácia vhodná pre vlastníkov E-shopu a ich klientov