Klientská Zóna
Blog -> Odstúpenie od zmluvy pri predaji tovaru „na objednávku“, „na zákazku“ a „na mieru“


10.01.2018   |
overenyshop.sk

Odstúpenie od zmluvy pri predaji tovaru „na objednávku“, „na zákazku“ a „na mieru“


Niektoré e-shopy zvyknú vo svojich obchodných podmienkach uvádzať, že tovar „na objednávku“ zákazníci nemôžu vrátiť bez udania dôvodu do 14 dní lebo ide o tovar „na mieru“ alebo „na zákazku“ alebo je tento tovar „určený pre jedného zákazníka“.

Ak však pri svojom tovare uvádzate, že ide o tovar „na objednávku“, teda tento tovar vyrobíte alebo objednáte u dodávateľa až keď si ho u vás objedná zákazník, zákazník má právo takýto tovar vrátiť bez udania dôvodu do 14 dní od prevzatia tovaru. Nezáleží na tom, či máte tovar na sklade alebo nie. Ak ho máte v ponuke svojho e-shopu, zákazníkovi automaticky vzniká právo na vrátenie tovaru bez udania dôvodu do 14 dní. Zákazník tiež môže odstúpiť od zmluvy kedykoľvek pred prevzatím tohto tovaru.

 

To isté platí aj ak označíte svoj tovar ako „na zákazku. Podľa obchodnej inšpekcie zákon ani neupravuje nemožnosť odstúpenia od zmluvy v prípade tovaru zákazkovej povahy.

 

Štandardná ponuka v e-shope

 

V prípade tovaru, ktorý máte v ponuke eshopu má zákazník nárok na vrátenie tovaru bez udania dôvodu. To isté platí aj ak máte v ponuke uvedené dostupné možnosti tovaru, keď si zákazník môže zvoliť farbu, veľkosť, rozmer a pod. Ak ide o tovar „na objednávku“, keď tovar vyrobíte alebo objednáte u dodávateľa až keď obdržíte objednávku od zákazníka, tiež ide o štandardnú ponuku v e-shope a zákazník môže takýto tovar vrátiť.

 

Kedy zákazník nemôže odstúpiť od zmluvy bez udania dôvodu?

 

Podľa zákona na ochranu spotrebiteľa č. 102/2014 existuje niekoľko prípadov, keď zákazník nemôže odstúpiť od zmluvy bez udania dôvodu do 14 dní. Jedným z prípadov je aj objednávka tovaru, ktorý bol vyrobený na mieru, bol zhotovený na základe osobitných požiadaviek spotrebiteľa, alebo bol určený osobitne pre jedného spotrebiteľa.

 

V týchto prípadoch zákazník nemôže odstúpiť od zmluvy:

 

1.Tovar bol vyrobený na mieru

Tovar vyrobený na mieru je tovar vyrobený na základe výslovných požiadaviek zákazníka.

 

Príklad:

Vo svojom e-shope predávate okno so šírkou 70 cm, ale zákazník vás požiada dodať okno s rozmerom 90 cm, ktoré ale nemáte v ponuke. Ak mu vyhoviete, pôjde o tovar vyrobený na mieru. O tovar vyrobený na mieru ide taktiež ak ponúkate šitie na zákazku, kedy ušijete zákazníkovi oblečenie presne na jeho miery.

 

O tovar vyrobený na mieru nejde napríklad vtedy ak máte pri okne so šírkou 70 cm uvedené, že ich viete dodať aj v šírke 90 cm. Rovnako ak ponúkate tovar, pri ktorom má zákazník možnosť nakombinovať si jeho vlastnosti alebo parametre.

 

2.Tovar bol zhotovený na základe osobitných požiadaviek spotrebiteľa

Znamená taký tovar, ktorý zvyčajne nemáte vo svojej ponuke, zákazník vás však požiada o jeho úpravu či zmenu jeho parametrov alebo vlastností.

 

Príklad:

Vo svojom e-shope predávate biele vankúše. Zákazník sa vás spýta, či by ste mu vedeli vyrobiť čierny vankúš, ktorý nemáte v ponuke. Pokiaľ jeho požiadavke vyhoviete a vyrobíte mu čierny vankúš, ktory bežne v ponuke nemáte, pôjde o tovar podľa osobitných požiadaviek spotrebiteľa. Zákazník tak nebude môcť odstúpiť od zmluvy bez udania dôvodu do 14 dní od dodania tovaru.

Je však iné ak máte v ponuke biele vankúše a pri nich uvedené, že na požiadanie ich viete dodať aj v čiernej farbe. V takomto prípade zákazník bude mať nárok na vrátenie tovaru.

 

3. Tovar osobitne určený pre jedného spotrebiteľa

Je tovar, ktorý je určený len pre konkrétneho zákazníka pretože mu je nejakým spôsobom prispôsobený. Patria tu napríklad výrobky, na ktoré bolo vygravírované alebo vyšité meno zákazníka alebo pridaná jeho fotografia. V takom prípade nie je možné tovar vrátiť.

 

Čo ak nie je jasné, či ide o tovar na mieru alebo nie?

 

V niektorých prípadoch nemusí byť jednoznačné, či ide o tovar na mieru alebo nie. Prevádzkovateľ e-shopu pritom nemôže odoprieť zákazníkovi právo odstúpiť od zmluvy len tým, že pri tovare uvedie „na mieru“. Podľa občianskeho zákonníka totiž v prípade pochybností, či daný tovar spadá pod výnimku z práva na odstúpenie od zmluvy je vo výhode vždy zákazník.

 

Ak teda nie je jednoznačne jasné, či ide o výnimku z práva na odstúpenie od zmluvy, Slovenská obchodná inšpekcia sa vždy prikloní na stranu zákazníka. Ak prevádzkovateľ e-shopu uvedie pri tovare vo svojej ponuke, že ide o „tovar zákazkovej povahy“ a odmietne zákazníkovi akceptovať odstúpenie od zmluvy a vrátiť mu peniaze, hrozí mu ponuka od SOI.




Máte záujem?
Vyplňte náš online formulár.

SME TU PRE VÁS NONSTOP
Infolinka: 0948 737 744
e-mail: info@overenyshop.sk
Certifikácia
e-shopu




Kompletné VOP a reklamačný poriadok na mieru. Obdržíte aj ročnú certifikáciu a potvrdenie o bezchybnosti Vášho obchodu.

Pravidlá
certifikácie




Všetky pravidlá, ktoré musí E-shop pred certifikáciou spĺňať, aby mu mohol byť udelený certifikát kvality eshopu.

Vypracovanie
VOP a RP




Prevádzkujúci E-shop potrebuje aby mal vypracované Všeobecné obchodné podmienky a Reklamačný poriadok.

Stiahnite si
dokumenty




Dokumentácia vhodná pre vlastníkov E-shopu a ich klientov